Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Alimentaţia în perioada alăptării

Alimentaţia în perioada alăptării

Alăptarea este un proces energetic foarte solicitant pentru organismul tău. În timpul alăptării aportul caloric zilnic ar trebui să fie cu 500 kilocalorii mai mare faţă de aportul obişnuit. Şi cu acest aport mărit de energie vei pierde în medie din greutate 0,5 kg/săptămână. Este greşit să credem că laptele matern se va produce în cantitatea necesară corespunzătoare din rezervele de grăsimi acumulate în timpul sarcinii. Formarea laptelui este în mare măsură dependentă de cantitatea şi calitatea alimentaţiei; o influenţă deosebită o au frecvenţa alăptării şi cantitatea de lapte matern supt de copil.


De aceea, dacă dorești să ai suficientă cantitate de lapte matern de calitate, ar trebui să ai o alimentaţie complexă, diversificată, echilibrată şi să creşti aportul caloric zilnic, în comparaţie cu perioada în care nu ai alăptat.

Nu există aşa-numitul „lapte matern slab”. Dacă alimentaţia ta este suficient de variată şi cu putere calorică adecvată, laptele tău conţine tot ce este necesar pentru creşterea şi dezvoltarea reuşită a copilului. Doar subnutriţia sau alimentaţia neadecvată a mamei care alăptează duce la compoziţia nesatisfăcătoare a laptelui matern.

În timpul alăptării aportul de proteine trebuie crescut cu 12-15 g/zi. Surse de proteine: carnea slabă, ouăle, peştele.

Lipidele reprezintă principala sursă de energie şi, printre altele, sunt importante pentru absorbţia unor vitamine. Este foarte important ca alimentaţia să conţină suficienţi acizi graşi polinesaturaţi. De aceea, alimentaţia ar trebui să conţină de 2-3 ori pe săptămână peşte (de preferat peştele marin, excelentă sursă de proteine, acizi graşi polinesaturaţi şi iod) şi uleiuri vegetale de calitate (măsline, floarea-soarelui, porumb). Grăsimile trebuie să formeze 30% din aportul caloric zilnic al femeii care alăptează.

O sursă de energie la fel de importantă o constituie şi glucidele. Alege produse integrale. Consumă, de asemenea, zilnic 3-5 porţii de fructe şi legume proaspete. Alege, de preferinţă, soiurile autohtone care cresc în regiunea noastră geografică. Nu uita să introduci în alimentaţia zilnică şi produsele lactate, surse de proteine şi calciu.

În timpul alăptării este important aportul suficient de vitamine şi minerale, îndeosebi calciu, magneziu, fier, iod şi vitamina C. Iodul este foarte important pentru dezvoltarea psihică corectă a copilului şi de aceea ar trebui să consumi de 2-3 ori pe săptămână peşte marin. Dacă nu consumi peşte, se recomandă consumul zilnic de 100-150 µg iod tablete. O sursă de iod o constituie şi sarea iodată. Se recomandă aportul de vitamine şi minerale din surse naturale.

Nu există alimente necorespunzătoare în timpul alăptării, deoarece fiecare copil poate fi deranjat de altă componentă din alimentaţia mamei. Se recomandă, în general, evitarea alimentelor care balonează (plantele leguminoase, rădăcinoasele, ardeiul, mazărea, produsele de panificaţie dospite) şi alimentelor puternic aromate care ar putea influenţa gustul laptelui (usturoi, ceapă, scorţisoară).

Cu siguranţă, vei putea remarca după care aliment nu se simte bine copilul tău.

 

Principii de bază:

  • Consumul de alimente variate
  • Alegerea alimentelor cu conţinut redus de grăsimi saturate
  • Consum suficient de legume, fructe
  • Consum limitat de zahăr rafinat, dulciuri, sare
  • Respectarea regimului corect de hidratare

Recomandare - Dacă ești vegetariană sau vegană, există riscul unor carenţe nutriţionale. Adresează-te medicului tău, care îți poate întocmi un meniu corespunzător.

 

Regimul de hidratare

Ar trebui să bei câte lichide simți nevoia, cu menţiunea că în zilele călduroase de vară sunt necesari cel puţin 2-3 litri de lichide. Lichidele trebuie consumate pe parcursul întregii zile.

Cea mai potrivită este apa plată sau apa minerală slab carbogazoasă  (până la 500 mg/l). Potrivite sunt şi sucurile naturale, ceaiurile de fructe şi plante. De preferat sunt băuturile necarbogazoase.

Cafeaua şi ceaiul negru concentrat trebuie consumate cu prudenţă. Ele pot provoca agitaţia copilului. De preferat a se bea cafea decofeinizată.

Se poate accepta consumul ocazional de alcool slab, în cantitate mică - bere.

Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare