Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

NutriPlan

Aplicaţie realizată cu sprijinul doamnei
Doctor Luiza Pîrvu - Consultant în nutriţie.
Laptele matern este alimentul care-ţi poate ajuta puiul să se dezvolte ca-n poveşti: voinic, sănătos şi din cale-afară de isteţ.

Dar pentru a-i oferi zi de zi cel mai bun lăptic, trebuie să ai grijă, în primul rând, de alimentaţia ta.

NUTRICIA, cu o experienţă de peste 40 de ani în cercetarea laptelui matern, îţi oferă sugestii personalizate şi o mulţime de sfaturi valoroase, pentru ca tu să-ţi poţi alăpta sănătos copilul.

  • Informaţii utile
  • Necesarul tău caloric
  • Verifică-ţi dieta
  • Sfaturi personalizate
Înainte de a o folosi, iată ce trebuie să ştii:
De ce e importantă dieta mamei?
De ce e importantă dieta mamei?
Este recomandat să-ţi alăptezi exclusiv bebeluşul până la 6 luni, precum şi să continui alăptarea pentru cât mai mult timp, în paralel cu diversificarea.
Află mai multe
De ce e importantă dieta mamei?
De ce e importantă dieta mamei?
Este recomandat să-ţi alăptezi exclusiv bebeluşul până la 6 luni, precum şi să continui alăptarea pentru cât mai mult timp, în paralel cu diversificarea.
Aşadar, în prima parte a vieţii lui, bebe depinde foarte mult de laptele matern.

Formarea laptelui este influenţată mai ales de frecvenţa cu care alăptezi şi de hidratarea ta, însă dieta pe care o alegi este un alt factor care-i poate schimba compoziţia. De aceea, e important să ştii cât şi mai ales ce e recomandat să mănânci.
Alăptarea şi necesarul caloric
Alăptarea şi necesarul caloric
În primele 6 luni, cantitatea de lapte matern variază de la 550-1.200 ml/zi, media fiind de 750 ml/zi şi scăzând apoi la aprox. 600 ml/zi.
Află mai multe
Alăptarea şi necesarul caloric
Alăptarea şi necesarul caloric
În primele 6 luni, cantitatea de lapte matern variază de la 550-1.200 ml/zi, media fiind de 750 ml/zi şi scăzând apoi la aprox. 600 ml/zi.
O mamă care alăptează cei 750 ml/zi în primele 6 luni are nevoie de cca. 330 kcal în plus pe zi, iar în următoarele 6 luni, de 400 kcal/zi.

Această diferenţă aparent inexplicabilă dintre primele 6 luni şi următoarele apare din cauza utilizării rezervelor de ţesut adipos pe care le-ai acumulat în timpul sarcinii, care-ţi asigură 100-170 de kcal/zi. După primele 6 luni, majoritatea copiilor încep să consume şi alte alimente, aşa că frecvenţa alăptatului scade, cantitatea de lapte matern scade şi ea, la fel şi necesarul tău de calorii suplimentare.

În ceea ce priveşte greutatea, dacă îţi doreşti să slăbeşti şi nu ai contraindicaţii, este indicat să scazi maxim 500 de grame pe săptămâna. Îţi recomandăm să-ţi ajuţi organismul printr-o mică restricţie calorică, dar şi prin activitate fizică.

E suficient ca aportul de calorii versus consum să fie mai mic cu câteva sute de calorii zilnic (200-500). Restricţiile calorice mari pot duce la scăderea cantităţii de lapte, de aceea dieta ta trebuie să fie echilibrată, variată şi să respecte proporţiile de nutrienţi, vitamine şi minerale.
Sportul şi hidratarea
Sportul
şi hidratarea
Activitatea fizică moderată (la 60-70% din rata cardiacă maximă) îmbunătăţeşte lipidele plasmatice (grăsimile din sânge, care de obicei cresc în timpul sarcinii).
Află mai multe
Sportul şi hidratarea
Sportul
şi hidratarea
Activitatea fizică moderată (la 60-70% din rata cardiacă maximă) îmbunătăţeşte lipidele plasmatice (grăsimile din sânge, care de obicei cresc în timpul sarcinii).
De asemenea, mişcarea contribuie şi la modul în care corpul tău foloseşte insulina şi glucoza din sânge. Aşadar, în funcţie de recomendarea medicului, poţi face şi mişcare uşoară: mers pe jos, pe bicicletă sau pe bandă, înot, yoga, pilates.

După naştere, mamele care alăptează trebuie să evite activitatea fizică intensă sau foarte intensă, datorită nevoii de readaptare graduală la efort, pentru că în ultima perioadă de sarcină antrenamentele nu se mai desfaşoară la acelaşi nivel de intensitate.

Au existat numeroase discuţii despre creşterea acidului lactic în laptele matern imediat după efortul fizic intens, însă se pare că gustul laptelui nu se schimbă şi nici creşterea bebeluşului nu e influenţată.

Să nu uităm de hidratare, care este esenţială în perioada alăptării. Pe lângă o dietă echilibrată şi variată, este important să bei suficiente lichide şi să eviţi băuturile cofeinizate sau mâncărurile condimentate, care pot schimba gustul laptelui.
La ce e bine să fii atentă
La ce e bine să
fii atentă
Există anumite alimente care pot creşte flatulenţa ta sau a sugarului, motiv pentru care îţi recomandăm să le eviţi sau să amâni includerea lor în dietă.
Află mai multe
La ce e bine să fii atentă
La ce e bine să
fii atentă
Există anumite alimente care pot creşte flatulenţa ta sau a sugarului, motiv pentru care îţi recomandăm să le eviţi sau să amâni includerea lor în dietă.
Este vorba de broccoli, conopidă, fasole boabe, mazăre, cartofi sau fructe crude.

De asemenea, îţi recomandăm să acorzi o atenţie sporită dietei tale dacă eşti vegetariană sau vegană, dacă ţii vreo dietă de slăbire sau ai exclus din alimentaţie o anumită grupă (dintre lactate, cereale şi făinoase, carne sau legume şi fructe).

Încearcă să-ţi echilibrezi dieta pe perioada alăptării, pentru a nu afecta calitatea laptelui matern. Cel mai bine este să consumi alimente variate, din toate grupele. Însă dacă alăptezi şi îţi doreşti în continuare o alimentaţie vegetariană sau vegană, aportul de micronutienţi este posibil să nu fie acoperit (de exemplu fierul, vitaminele B 12 sau D), motiv pentru care se poate să fie nevoie de suplimente. Administrarea lor trebuie făcută doar la recomandarea şi sub supravegherea medicului tău, astfel încât micuţul să nu fie privat de nimic din ceea ce îi asigură o dezvoltare optimă.
Vitaminele şi suplimentele
Vitaminele şi suplimentele
De obicei, vitamina A nu necesită suplimentare şi nici vitamina D (cu excepţia cazului în care nu consumi lactate, peşte, ouă sau ai o expunere limitată la soare).
Află mai multe
Vitaminele şi suplimentele
Vitaminele şi suplimentele
De obicei, vitamina A nu necesită suplimentare şi nici vitamina D (cu excepţia cazului în care nu consumi lactate, peşte, ouă sau ai o expunere limitată la soare).
Există două grupe mari de vitamine: solubile în apă şi solubile în grăsimi, adică hidro şi liposolubile. Vitaminele hidrosolubile, cum sunt cele din grupul B, dar şi vitamina D, sunt direct influenţate de alimentaţia ta, de aceea este important să ai un meniu variat, care să le includă. Ele se găsesc în cereale, ouă, peşte, carne roşie, lactate etc.

În ce priveşte aportul de calciu, îl poţi suplimenta în cazul unei perioade prelungite de alăptare, iar densitatea ta osoasă se va reface rapid după înţărcarea bebeluşului, dacă ai o dietă echilibrată.

Nivelul de iod din laptele matern reflecta aportul din alimentaţia ta, spre deosebire de cel de calciu, care provinde din modificarile densităţii tale osoase.

Aportul de fier în timpul alăptării este similar cu cel dinaintea sarcinii sau uşor mai redus. Din acest motiv, nu este nevoie de suplimente (pentru că, neavând menstruaţie, pierderile pe această cale au fost zero). Suplimentarea cu fier a dietei tale nu va creşte nivelul acestuia în laptele matern, dar poate fi necesară dacă ai o anemie feriprivă, reieşită în urma unor analizele medicale.
Alimente recomandate
Alimente recomandate
În perioada alăptării, ar trebui să incluzi în alimentaţia ta peşte (de 2-3 ori pe săptămână), carne albă, ouă, produse lactate, cereale, legume şi fructe cât mai colorate.
Află mai multe
Alimente recomandate
Alimente recomandate
În perioada alăptării, ar trebui să incluzi în alimentaţia ta peşte (de 2-3 ori pe săptămână), carne albă, ouă, produse lactate, cereale, legume şi fructe cât mai colorate.
Sunt recomandate şi uleiuri vegetale bogate în acizi grasi nesaturaţi, nucile, dar şi cantităţi mai reduse de carne roşie sau ficat. În principiu, ar fi bine să împarţi toate alimentele în 5 mese pe zi.

O dietă echilibrată trebuie să conţină şi o cantitate suficientă de fibre, provenite din fructe, legume, cereale şi pâine integrală. Îţi recomandăm să reduci carbohidraţii simpli (din dulciuri, spre exemplu), alegându-i în schimb pe cei complecşi (orez, pâine, paste şi cereale integrale). “Nevoia de dulce” se poate ameliora cu fructe sau compoturi de fructe.
*NutriPlan îţi dă sugestii orientative, raportate la alimentaţia optimă din perioada alăptării. Pentru sfaturi personalizate,
care să ţină cont de istoricul tău medical, este important să consulţi un doctor.

**Alăptarea este cea mai bună metodă de hrănire a bebeluşului și oferă numeroase beneficii. Este important ca, înaintea și în timpul alăptării, să ai o alimentaţie sănătoasă, echilibrată. Combinația alăptării cu biberonul în primele săptămâni de viață poate să reducă producţia de lapte matern, iar inversarea deciziei de a nu alăpta este dificilă.

Îţi recomandăm să consulţi întotdeauna doctorul, asistenta sau moaşa, pentru sfaturi cu privire la hrănirea bebelușului tău. Dacă utilizezi formule pentru bebeluși, trebuie să urmezi cu atenție instrucțiunile producătorului.