Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Importanța jocului în primul an de viață

Importanța jocului în primul an de viață

Primul an de viaţă este o perioadă de dezvoltare rapidă, o epocă a marilor cuceriri în care se pun bazele dezvoltării corespunzătoare a copilului tău. Din punct de vedere fizic şi psihic, copilul se naşte cu o serie de capacităţi şi are nevoie de exemple şi exerciţii pentru a şi le dezvolta.

Pentru a-şi dezvolta capacităţile, copilul desfăşoară, încă din primele luni de viaţă, ceea ce va fi principala lui activitate în toţi anii copilăriei: jocul. Este cel mai bun mod de a învăţa fără efort şi are o eficienţă maximă. Jocul evoluează odată cu creşterea copilului şi fiecare categorie de vârstă are propriile particularităţi. Iată câteva dintre caracteristicile dezvoltării copilului în primul an de viaţă şi câteva jocuri pe care să i le propui pentru a-i susţine dezvoltarea.

PRIMELE 4 LUNI

 

Încă din momentul naşterii sugarul interacţionează cu lumea din jurul lui, reacţionează la lumină, sunete şi, chiar după primele săptămâni de viaţă, recunoaşte vocea maternă. Pe măsură ce săptămânile trec, copilul se dezvoltă rapid. Astfel, la sfârşitul primei luni, atunci când mama vorbeşte, copilul îşi concentrează atenţia asupra feţei ei; în jurul a 6 săptămâni apare primul surâs adevărat; la 3 luni începe să fie interesat de propriul corp şi interacţionează mai mult cu cei din jur, îşi manifestă satisfacţia etc.

Abia după 16 săptămâni începe să se intereseze de obiecte, mai ales dacă sunt colorate şi se mişcă şi chiar dacă am putea spune că de acum începe să se joace, totuşi, se pare că intră în lumea jocului mai concret în jurul a 20 de săptămâni de viaţă. Copilul manifestă satisfacţie la venirea părinţilor, se agită şi se distrează mişcând o jucărie sau trăgându-şi pe faţă păturica etc.

În primele luni de viaţă copilul are nevoie să experimenteze şi să îşi dezvolte senzaţiile: văz, auz, miros, simţ tactil şi este util să îi pui la dispoziţie obiecte uşoare, colorate, pe care să le poată mânui uşor, şi atunci când le mişcă să scoată sunete diverse. Copilul are nevoie să îşi antreneze capacitatea de a-şi fixa atenţia pe un obiect şi de aceea, este important să încerci să îi atragi atenţia asupra stimulilor pe rând. Nu va avea nici un rost şi nici un efect să îi umpli camera de jucării sau imagini desenate. El are nevoie acum de stimuli simpli şi uşor de observat.

După 2 luni sunt utile păpuşelele sau barele de jucării pentru pătuţ care dacă sunt atinse scot sunete sau încep să cânte. În jurul lunii a treia îl poţi aşeza pe păturică, cu burtica în jos şi să îi atragi atenţia cu o jucărie colorată. Va încerca să se uite şi chiar să ajungă cu mânuţele la ea şi se va antrena astfel pentru a-şi exercita controlul muscular al gâtului şi capului. Pe la 4 luni îl poţi face să urmărească cu privirea o mingiuţă care se rostogoleşte pe podea şi este util să te joci cu el cu obiecte de culori variate.

În plus, este foarte atras acum de jocurile cu sunete. Exclamaţiile tale atunci când te joci cu el sunt deosebit de distractive pentru el şi poate chiar va încerca să le imite uneori. Jocul de-a descoperirea feţei ghidând mâna copilului pentru a descoperi părţile feţei şi asociind fiecare descoperire cu o acţiune, un sunet distractiv sau o exclamaţie, este şi o ocazie de a învăţa cum se numesc părţile feţei.

ÎNTRE 5 ŞI 8 LUNI

 

În jurul a 5 luni copilul începe să îşi controleze mai bine mişcările mâinilor şi picioarelor. Mai întâi îşi duce mânuţele la gură, îşi suge degetul, întinde mâinile pentru a încerca să apuce obiectele intersante, apoi la 6 luni este deja capabil să apuce şi să ţină bine un obiect.

În această perioadă, pentru a încuraja mişcările complexe ale degetelor, când copilul a început diversificarea, îi poţi oferi bucăţele de mâncare micuţe pe care să le molfăie. Jocurile din timpul băiţei sunt de asemenea distractive pentru el şi poţi să îi dai tot felul de jucării şi recipiente care să îi dezvolte imaginaţia şi să îl ajute să îşi dezvolte capacităţile motorii chiar dacă uneori baia ta va deveni „subacvatică”.

La 7 luni devine capabil să transfere un obiect dintr-o mână în alta şi i se pare distractiv să lovească două obiecte între ele. Apar primele silabe şi acesta este doar începutul... merge de-a buşilea, “se ocupă” de un obiect minute întregi, îl mişcă, îl gustă, îl aruncă...

La această vârstă, chiar şi cea mai banală experienţă este pentru copil un pas indispensabil în descoperirea lumii. Să vorbeşti cu copilul, atât când te joci cu el dar şi în timpul activităţilor cotidiene de genul schimbatului de hăinuţe, este esenţial pentru el întrucât îl poţi învăţa foarte multe lucruri (părţile corpului, denumirile acţiunilor).

Dacă cel mic este în faza în care adoră să arunce jucăriile pe jos, poţi profita de asta punându-i la dispoziţie jucării incasabile care fac sau nu zgomot, atunci când cad, pentru ca el să înveţe că fiecare acţiune a lui corespunde unei reacţii (obiectul face zgomot, tu îi dai jucăria înapoi etc.). Poţi încerca şi cu câtava cuburi: pune-i în faţă 3 - 4 cuburi în şir şi lasă-l să le observe.

Pe la 8 luni ar putea chiar să le aşeze unul peste celălalt. Atractiv pentru el poate fi şi jucăria de tip păpuşă rusească pe care să îl laşi să îl descopere. Este atras şi de foile de hârtie pe care îi place să le rupă, exersându-şi astfel abilităţile motorii.

PÂNĂ LA 12 LUNI

 

Statul în funduleţ în mod autonom dar şi posibilitatea de a se mişca singur pe care le dobândeşte în ultimele luni ale primului an de viaţă îi lărgesc universul. Copilul începe să reacţioneze la tonurile vocii şi să le imite, să recunoască obiecte după denumire, să refuze, este atras de imaginile din cărţi şi de glume.

Pe la 12 luni este deja capabil să selecteze jucăriile care îl atrag mai mult, îi place să râdă şi se supără dacă i se ia o jucărie din mână pe neaşteptate. El manifestă o mare nevoie de a se mişca în mod independent şi este foarte activ, aceasta putând fi şi perioada primilor paşi adevăraţi din viaţa lui. La această vârstă copilul poate să aibă dificultăţi atunci când are câte un obiect în fiecare mână şi trebuie să pună jos unul dintre ele şi asta pentru că această mişcare face parte dintre cele care trebuie învăţate.

Stimulează-l să înveţe punându-i la dispoziţie obiecte de diferite forme şi culori şi diferite recipiente.

Este o perioadă în care cel mic continuă să înveţe despre faptul că obiectele pe care nu le vede există în continuare şi este bine să îi propui jocuri în care se ascund obiecte pe care apoi să le găsească. Oglinda este un punct de atracţie în această perioadă recunoaşterea propriei persoane în oglindă fiind o etapă importantă în dezvoltarea conştiinţei de sine. Totodată, jucăriile în cădiţa de baie, cuburile şi mingea sunt deosebit de atractive pentru el, iar copilul adoră să imite gesturile adulţilor.

Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare