Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Lupta cu obezitatea

Lupta cu obezitatea

Un copil grăsuţ – mulţi găsesc acest lucru drăguţ, mai ales când este bebeluş. Când puiul mai creşte, încep semnele de întrebare: o fi bine sau nu?

Printre tot felul de ştiri despre caracterul epidemic al obezităţii, avertizări ale nutriţioniştilor şi incertitudinile noastre, mulţi părinţi încep să se întrebe la un moment dat, când copilul lor a depăşit stadiul de bebeluş şi este încă rotofei, dacă nu cumva e cam… prea gras.

Specialiştii spun că în primul rând trebuie să învăţăm să identificăm o astfel de problemă dacă ea există cu adevărat. Apoi să găsim soluţii, fără a ne culpabiliza, fără a-i face pe alţii responsabili şi mai ales cu calm. Dar rapid. Cu cât un copil este depistat mai din timp că are tendinţa de a avea un surplus de kilograme, cu atât există şanse mai mari de a-l aduce cu mai multă uşurinţă la greutatea normală.

Cum poţi să îţi dai seama dacă micuţul tău este rotunjor, grăsuţ sau supraponderal? Cel mai important este să vorbeşti cu medicul pediatru sau cu un nutriţionist, aceştia putându-ţi certifica dacă raportul înălţime–greutate este corespunzător vârstei copilului tău. Este posibil ca medicul să îţi pomenească şi de noţiunea de IMC, adică indicele masei corporale, termen cu care probabil că eşti familiarizată mai mult tu, când ţii diete şi te străduieşti să pierzi surplusul de kilograme pentru a obţine silueta dorită. Este o formulă matematică ce foloseşte valorile înălţimii şi greutăţii copilului sau adultului şi valoarea obţinută poate indica, în funcţie de standardele stabilite de nutriţionişti, dacă „subiectul” se situează sau nu în limitele normalităţii ponderale.

Alimentaţie echilibrată

Şi în cazul copiilor secretul unei siluete sănătoase este, evident, o alimentaţie echilibrată. Totul porneşte din acest punct pentru a evita acumularea de kilograme. Principiul de bază: să se mănânce câte puţin, des şi rezonabil, adică în cantităţi moderate. Mai exact, pentru un copil acest lucru se poate traduce prin patru mese pe zi din care o gustare, luate în principiu la aceeaşi oră, aşezat la masă şi cu calm, pe cât posibil prin asigurarea unei atmosfere de familie.

Nutriţioniştii mai recomandă câte cinci porţii de fructe şi legume pe zi, carne sau peşte o dată pe zi (nu mai mult), lapte sau produse lactate de trei ori pe zi. Micul dejun se recomandă a consta din produse cerealiere, lapte sau produse din lapte şi un fruct proaspăt. Gustarea este o dată pe zi, după-amiaza şi trebuie limitată în timp şi cantităţi. Nu trebuie admise alte mici gustări „sau ronţăiala” între mese.

În plus, este important să îl înveţi pe copilul tău să îşi asculte corpul: să mănânce când îi este foame, nici prea mult, nici prea puţin.

Dar atenţie, discursul părinţilor pe tema meselor şi a alimentaţiei în general nu trebuie să se prezinte sub forma unei pledoarii despre kilograme, noţiune vagă ce îl poate culpabiliza şi poate lua întorsături diferite legate de percepţia asupra corpului său şi a modului în care îl percep cei din jur.

Discuţiile trebuie centrate pe ideea de a-i fi bine, de a se simţi bine.

Este important de ştiut că obiceiurile alimentare pe care i le prezinţi copilului tău le va păstra toată viaţa. De aceea exemplul pe care i-l oferi tu este determinant.

Câteva gesturi simple

Doar 1% din cazurile de obezitate infantilă au o cauză medicală (genetică sau endocrină). În restul cazurilor, totul se rezumă la adoptarea de urgenţă a unor gesturi simple.

Trebuie să gândeşti „natural”, fără a forţa nota, însă, pentru că nu există întotdeauna nici timp nici bani pentru foarte mult bio sau proaspăt. Dar este indicat să încerci şi mai ales să te străduieşti să eviţi pe cât posibil zona industrială: o bucată de ciocolată şi un colţ de pîine decât o ciocolată sau un fruct decât un compot. Chiar şi un hamburgher poate „scăpa în farfurie”, dar e de preferat să fie făcut în casă decât procurat de la un fast-food. Scopul este acela de a reduce încărcătura calorică pe care i-o oferi copilului tău şi a încerca să îl obişnuieşti cu gustul adevărat al alimentelor.

O altă parte a luptei împotriva obezităţii este aceea de a-i insufla copilului dorinţa de mişcare, de a-l încuraja să facă sport, să se plimbe, să petreacă mai mult timp în mijlocul naturii, abandonând măcar pentru câteva minute în plus televizorul, calculatorul sau alte activităţi sedentare. Se recomandă minimum o jumătate de oră de activităţi fizice zilnic.

Micul încăpăţânat

Majoritatea copiilor, între vârsta de doi-trei ani şi şase ani trec printr-o fază în care refuză tot ce este nou şi se cantonează pe câteva alimente pe care le cunoaşte deja, îi plac şi îl satură. De aici importanţa de a-l obişnui pe copil, cât este încă foarte mic, cu gustul legumelor şi al fructelor.

Atunci cand copilul tău refuză diversitatea, nu trebuie să dramatizezi. Nu va muri de foame, dar nici nu trebuie să cedezi oferindu-i doar ce îi place. Trebuie să ştii să impui anumite limite şi să ştii să decizi ce este bun pentru el, acesta fiind de altfel rolul tău de părinte.

Info:

Unele cercetări au evidenţiat că există o legătură între lipsa de somn şi dezechilibrele în greutate, astfel că mulţi copii care dorm prea puţin suferă ori de surplus de kilograme ori, din contră, pot fi subponderali. Explicaţia ar consta în faptul că privarea de somn acţionează asupra hormonilor care acţionează asupra apetitului. În concluzie, trimite-ţi copilul la culcare cel târziu la ora 21.00, dacă se scoală la 7:00 sau 7:30 şi mai ales dacă merge la grădiniţă sau la şcoală.

Dacă ţi-a plăcut şi ai găsit informaţii utile, împarte-le şi prietenelor tale.

Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare