Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Diversificarea alimentației: cu ce începi mesele solide, recomandări de la nutriționist

Diversificarea alimentației: cu ce începi mesele solide, recomandări de la nutriționist

Diversificarea a fost mereu o grea încercare pentru mămici, iar numărul de întrebări și răspunsuri este inepuizabil. Răspunsurile la întrebarea Tu cu ce ai început diversificarea alimentaţiei celui mic? ne demonstrează că ai nevoie de informare continuă pe această temă, de aceea acest articol îți este un bun ajutor pentru perioada diversificării.

Nutriția diversificată la copii începe cel mai devreme la 17 săptămâni împlinite și nu se întârzie mai mult de 26 de săptămâni. După această vârstă, laptele matern, desi alimentul de baza, nu oferă suficiente elemente nutritive pentru dezvoltarea cognitivă, menținerea unui sistem imunitar sănătos și pentru susținerea necesităților copilului care este în creștere accelerată.

Vei observa că bebe îți transmite semnale că este pregătit pentru diversificare – stă în funduleț și are un bun control al gâtului și capului, își exprimă interesul față de mâncare prin tendința de a apuca alimente și te urmărește la masă, apariția primilor dințișori și nu în ultimul rând coordonarea între mână și gură.

Categoriile de alimente cu care îți recomand să începi, treptat, sunt:

Cereale

La inițierea diversificării te sfătuiesc să fii atentă la gluten, să testezi reacția puiului tău. Primele cereale cu care se poate împrieteni copilașul tău pot fi orezul, mălaiul, tapioca, meiul. După 6 luni este esențial să introduci și cereale cu gluten, la început într-o cantitate mică, astfel vei putea reduce riscul de boală celiacă. Dintre cerealele cu gluten pe care i le poți da de la 6 luni sunt grâu, secară, orz, ovăz. Ține cont de starea de spirit și de sănătate a celui mic, nu îi introduce glutenul dacă este într-o perioadă când este bolnăvior sau este mofturos la alimente deja testate.

Piureuri de legume

Primele legume foarte bine tolerate de intestinul încă imatur al bebelușilor sunt morcovii, dovleceii, spanacul, mazărea și cartofii deși aceștia din urmă nu oferă aceleași avantaje nutritive ca alte legume. Funcțiile metabolice ale organismului sunt susținute de enzimele existente în legume, acestea ajută bebelușul tău pentru o digestie sănătoasă și îi oferă sursa de energie. Legumele sunt extrem de importante deoarece contribuie foarte bine la asigurarea necesarului de fier, iod, vitamine și minerale, nutrienți esențiali pentru dezvoltarea creierului.

Piureuri de fructe

Prietenele imunității sunt fructele! Cele mai multe fructe conțin vitaminele C și E, iar pentru perioada de început foarte bine tolerate sunt merele, perele, portocalele, bananele și caisele. Antioxidanții conținuți de fructe vor menține protecția celulelor și le va hrăni, de asemenea vei găsi și o excelentă sursă de fibre pentru minunea ta.

Brânză de vaci și proteine

Între 4 și 6 luni poți să îi dai celui mic brânzică calcică, astfel îi asiguri formarea unui sistem osos rezistent deoarece este mai bogată în calciu decât alte lactate. Tot la începutul perioadei de diversificare îi poți introduce în alimentație gălbenuș de ou și cărniță de pui, surse de proteine care susțin energia puiului tău și cu rol de dezvoltare a organelor, țesuturilor și mușchilor lui.

Toate alimentele trebuie introduse treptat, câte unul, fiecare testat minim 3 zile, notează de fiecare dată ce îi dai și urmărește reacțiile bebelușului.

Până la împlinirea vârstei de cel putin 1 an sunt interzise o serie de alimente și condimente: sare, zahăr, miere, carne de porc, carne de oaie, albuș de ou, alune, migdale, nuci, slănină, usturoi crud, diverse prăjeli.

În funcție de gradul de dezvoltare a copilului, vârstă, tipul de alimentație până la momentul începerii diversificării, numărul de mese de diversificare ( sau mese solide) poate fi diferit de la un copil la altul. În general, până la 8 luni frecvența meselor este de 2-3 pe zi, iar până la 2 ani crește progresiv până la 3-4 mese pe zi, la fel, treptat crește și cantitatea pe porție (la început 2-3 lingurițe până la 250 de grame).

Inspirații de rețete pentru momentul când deja micuțul a fost testat cu 2-3 sau mai multe alimente sunt Piure de mei cu banane, Piure de curcan cu legume sau alte delicii.

NUTRICIA sustine recomandarea Organizatiei Mondiale a Sanatatii de alaptare exclusiva pana la 6 luni si continuarea acesteia alaturi de inceperea diversificarii la sfatul medicului. Alăptarea este cea mai bună metodă de hrănire a bebelușilor și oferă numeroase beneficii. Este important ca, înaintea și în timpul alăptării să aveți o alimentaţie sănătoasă, echilibrată. Combinația alăptării cu biberonul în primele săptămâni de viață poate să reducă producţia de lapte matern, iar inversarea deciziei de a nu alăpta este dificilă. Întotdeauna consultați doctorul, asistenta sau moasa pentru sfaturi cu privire la hrănirea bebelușului

Dacă ţi-a plăcut şi ai găsit informaţii utile, împarte-le şi prietenelor tale.

Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare