Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Acidul folic esenţial în timpul sarcinii

Acidul folic esenţial în timpul sarcinii

Acidul folic (vitamina B) este esenţial pentru menţinerea stării de sănătate a organismului.

În cazul femeilor însărcinate, doza de acid folic este de 600 micrograme pe zi.

Acidul folic joacă un rol important în producerea de celule albe, de celule roşii şi în sinteza ADN-ului. Din acest motiv femeile însărcinate au nevoie ca alimentaţia să le ofere cantităţi mari de acid folic. Organismul nu are nevoie de acid folic doar pentru mamă, ci şi pentru făt.

Acidul folic previne apariţia defectelor de tub neural la făt. Tubul neural se dezvoltă în timp şi devine creierul şi coloana vertebrală a nou născutului. Încă un motiv întemeiat ca femeia însărcinată să consume o cantitate adecvată de acid folic. Dacă acest necesar nu se obţine din alimentaţie, femeia însărcinată trebuie să ia suplimente alimentare. Obţinerea necesarului de acid folic este extrem de importantă mai ales în primele săptămâni de sarcină, deoarece în această perioadă se formează tubul neural al fătului.

Cele mai des întâlnite afecţiuni ale tubului neural sunt:

  • Spina bifidă, când cele două părţi ale coloanei vertebrale ale embrionului nu reuşesc să se unească. Denumirea provine din limba latină şi înseamnă coloană „ruptă” sau coloană „deschisă”.
  • Anencefalie, când cerebelul şi encefalul lipsesc. Această afecţiune este incompatibilă cu viaţa.
  • Cranium bifidum, hernierea ţesutului cerebral din cauza unui defect de fuziune al oaselor craniului.

 

Toate aceste afecţiuni ale tubului neural apar în primele 4 săptămâni de sarcină. În această perioadă organismul are nevoie de o cantitate ridicată de acid folic, ori din păcate, multe femei însărcinate nu îşi dau seama în aceste 4 săptămâni că sunt însărcinate.

Este preferabil dacă plănuieşti să rămâi însărcinată, să iei suplimente alimentare înainte de concepţie. Cu cât începi mai devreme, cu atât mai bine. Poţi începe să iei acid folic chiar de acum.

Acidul folic nu are decât efecte benefice asupra sănătăţii.

Alimentele bogate în acid folic sunt:

  • cereale;
  • legume verzi frunzoase;
  • pâine şi produse de panificaţie;
  • paste;
  • fructe.

 

Ia în considerare că nu poţi asigura organismului necesarul de acid folic doar din alimentaţie. Trebuie să iei şi suplimente alimentare – mai ales în cazul femeilor însărcinate deja. Suplimentul alimentar ar trebui să conţină pe lângă acid folic şi alte vitamine, vitamine ce îi sporesc eficienţa, precum vitamina B12 (cobalamina sau cianocobalamina). Suplimentul alimentar ar trebui să conţină şi minerale benefice organismului şi fătului.

Nu trebuie să îţi faci griji că iei prea mult acid folic. În cazuri foarte rare s-au observat efecte toxice asupra mamei şi fătului, în condiţiile în care mama a luat doze foarte mari de acid folic. Nu s-au înregistrat fatalităţi cauzate de luarea unor doze mari de acid folic. Singurele probleme care pot apărea ca urmare a luării unor doze mari de acid folic sunt:

  • se maschează deficienţa de vitamina B12;
  • împiedică anumite medicamente, mai ales cele folosite în tratarea epilepsiei, să îşi facă efectul.

 

Experţii au stabilit că organismul uman nu poate absorbi mai mult de 1000 micrograme acid folic pe zi. Chiar dacă luaţi doze mai mari de 1000 de micrograme, excesul este eliminat pe căi naturale.

Este indicat să discutaţi cu doctorul dumneavoastră înainte să începeţi să luaţi acid folic. Doctorul este cel care trebuie să vă indice doza optimă pe care să o luaţi.

Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare