Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Cum poți preveni nașterea prematură

Cum poți preveni nașterea prematură

În primul rând, trebuie să acorzi o atenție deosebită alimentației. De ce? Pentru că orice consumi tu ajunge prin placentă direct la făt. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să mănânci cât doi, ci ca pentru doi. Astfel, alimentele introduse în regim trebuie să aibă o valoare nutrițională ridicată, pentru a vă hrăni atât pe tine, cât și pe puiul din tine. Pentru a-i asigura pruncului nenăscut o dezvoltare armonioasă, este necesar să ai un regim alimentar diversificat. Din acest motiv, dietele sunt strict interzise!

Un regim alimentar diversificat conține:

  • proteine (de origine animală și vegetală),
  • carbohidrați complecși ( adică fără sare, zahăr alb, grăsimi hidrogenate, alimente albe, rafinate, pe bază de făină albă),
  • lipide (grăsimi din alimente naturale, bogate în acizi grași esențiali omega-3),
  • minerale,
  • vitamine,
  • antioxidanți,
  • fibre alimentare,
  • foarte multă apă.

 

Alimentele care îți aduc necesarul de nutrienți sunt: carne, ouă, lapte, leguminoase (linte, fasole, mazăre, năut, quinoa, chia, hrișcă, amarant etc.), sardine conservă, hering, cod, macrou, păstrăv, semințe de in, cânepă, susan, nuci, migdale, cereale integrale, legume și fructe crude. În principiu, cele mai indicate sunt alimentele naturale integrale, în stare proaspătă. O la fel de mare importanță o are și modalitatea în care consumi și prepari aceste alimente. Prăjelile, zaharurile rafinate, îndulcitorii sintetici, aditivii alimentari și excesele sunt dăunătoare sănătății tale și a copilului!

În cel de-al doilea trimestru de sarcină, este recomandat să consumi mai multe alimente bogate în fier hemic, îar în cel de-al treilea – alimente bogate în calciu. Echilibrul alimentar și corporal joacă un rol important în sănătatea copilului, căci greutatea lui va fi direct proporțională cu a ta. Așadar, trebuie să ai grijă să nu te încadrezi nici în limitele subnutritiei, nici în cele ale supranutriției...adică să nu mănânci nici prea puțin, nici prea mult. În schimb, luarea în greutate în perioada sarcinii este invers proporțională cu greutatea ta dinainte de sarcină. Cu alte cuvinte, cu cât ai mai puține kilograme, cu atât trebuie să te îngrași mai mult...și invers.

O atenție deosebită trebuie acordată consumului de iod și de apă. Iodul îi este absolut necesar femeii gravide, deficiența lui având consecințe mai grave decât excesul. Iodul nu trebuie confundat cu sarea. Te poți aproviziona cu necesarul de iod din alge marine, spre exemplu, care pot fi folosite pentru a da gust mâncării, înlocuind sarea. De asemenea, lipsa de apă conduce la o mai slabă funcționare a organismului, care îl afectează în mod direct pe făt. Și aici referirea este strict la apă, căci niciun alt lichid nu o poate înlocui, iar sucurile din comerț trebuie evitate.

Există câteva aspecte care conduc la naștere prematură și o stare de sănătate precară a bebelușului. Acestea includ: fumatul, consumul de alcool și de droguri, care sunt absolut interzise! De altfel, este recomandat să ai grijă la acest aspect încă din perioada de dinainte de concepție, căci aceste obiceiuri afectează calitatea ovulului.

Expunerea la substanțe chimice se încadrează și ea la lucruri interzise. Ai grijă, așadar, la vopsele (inclusiv cea de păr), factori poluanți, cosmetice! Substanțele chimice trec prin epidermă și pătrund în placentă, așa că fii atentă la ingredientele cosmeticelor pe care le folosești!

Este deja cunoscut faptul că stresul poate avea consecințe destul de grave asupra sănătății, așa că orice factor de stres trebuie eliminat în perioada sarcinii. Mai mult, emoțiile tale se transmit fătului prin intermediul hormonilor de stres, care străbat placenta și îi pot cauza inclusiv mișcări spasmodice. Asigurarea unui mediu relaxant și comunicarea cu micuțul din burtică pot contribui la sănătatea acestuia.

Atât timp cât ai grijă de sănătatea ta, șansele de a da naștere unui copil prematur sunt foarte slabe. În schimb, nerespectarea regulilor alimentare și cele privind stilul de viață în perioada sarcinii are consecințe grave asupra copilului. Dată fiind importanța îngrijirii în timpul sarcinii, Programul de Sănătate pentru Mame și Sugari a creat cursuri de consiliere a gravidei pe întreaga durată a sarcinii. Astfel, te poți asigura că vei da naștere unui copil sănătos participând la aceste cursuri, care îți vor oferi răspunsuri pentru orice întrebare. Unul dintre asistenții SAMAS îți stă la dispoziție, oferindu-ți suport înainte, în timpul și după naștere. Mai multe detalii despre program și modalitate de înscriere poți afla accesând site-ul www.mamesisugari.ro.

Dacă ţi-a plăcut şi ai găsit informaţii utile, împarte-le şi prietenelor tale.

Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare