Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Oboseala în timpul sarcinii

Oboseala în timpul sarcinii

Sarcina poate fi o experiență obositoare pentru organismul unei femei. Atât disconfortul fizic al sarcinii cât și stresul emoțional din cauza schimbărilor majore din viața femeii, pot cauza probleme legate de somn și să o țină trează toată noaptea.

Extenuarea este o problemă obișnuită în primul și al treilea trimestru, însă femeile sunt luate prin surprindere de cât de obosite se simt în primele luni de sarcină. Toate femeile se așteaptă să aibă grețuri matinale, însă multe dintre ele nu au nici o idee despre oboseala pe care o vor simți în aceste perioade.

În locul sfatului de a mânca “pentru doi” medicii ar trebui să sfătuiască viitoarele mame să doarmă “pentru doi” încă din primele vizite după concepție. Unul din motive este că sarcina poate afecta atât calitatea cât și cantitatea somnului.

Pe măsură ce corpul lor se schimbă, disconfortul sarcinii îngreunează somnul femeilor, iar recomandarea medicilor este de a dormi cel puțin 7 ore pe noapte. Cercetătorii susțin că lipsa somnului în timpul sarcinii poate afecta femeia într-un grad destul de mare, dincolo de oboseala pe care o simt în timpul zilei, iritabilitate și concentrare slabă.

Unul din studiile publicate în American Journal of Obstetrics and Gynecology, arată cum pentru mamele care se află la prima sarcină și care dorm mai puțin de șase ore pe noapte probabilitatea de a naște prin cezariană este mai mare, iar durata medie a travaliului, în cazul lor, este de 10 ore sau chiar mai mult, în comparație cu mamele care dorm mai mult de 7 ore pe noapte.

Cercetătorii încă încearcă să afle de ce sarcina provoacă epuizarea femeilor. Se pare că unul din motive este de natură hormonală. În primele faze ale sarcinii, nivelul progesteronului începe să crească. Progesteronul este un hormon care încetinește femeile și le provoacă somnolență, iar unele femei interpretează aceste stări ca oboseală.

Pe lângă influența hormonală, oboseala pe care o simt femeile în prima parte a sarcinii este posibil să fie de natură fiziologică pe măsură ce uterul se mărește și fetusul crește, asociate cu luarea în greutate și acumularea de lichide în corp. Toate aceste schimbări presupun un efort mai mare din partea corpului: placenta se formează pentru a hrăni fetusul, cantitatea de sânge crește și inima bate mai repede.

Factorul emoțional poate fi de asemenea important. Nerăbdarea și anticiparea momentului în care se va naște copilul, împreună cu temerile asociate acestei perioade, pot fi stresante și obosesc viitoarea mamă mai mult decât în mod normal.

 

În primele luni de sarcină, nivelul progesteronului aflat în creștere poate să dea senzația de somnolență și este vinovat parțial de nevoia frecventă de a urina, ceea ce întrerupe somnul viitoarei mame și crește senzația de oboseală.

Al doilea semestru de sarcină este cel mai ușor pentru femeile însărcinate, totul ajunge la un nivel optim și schimbările nu se petrec într-un ritm accelerat. Nivelul hormonilor se stabilizează în acest trimestru pentru a urca din nou în cel de-al treilea.

În această perioadă crampele la picioare pot fi o cauză pentru întreruperea somnului, iar femeile care sunt anemice și au deficiență de fier, pot simți furnicături în picioare în timpul nopții. Arsurile în piept sunt și ele o problemă în această perioadă, pe măsură ce uterul se mărește și apasă pe stomac. Ajută dormitul pe partea stângă, cu genunchii îndoiți și cu capul sprijinit de două perne.

Pântecul femeii crește și copilul devine tot mai mare și mai activ. În această perioadă nu este recomandat ca femeia să doarmă pe spate deoarece uterul greu poate presa pe nervii spinali și pe vena majoră ce transportă sângele din partea inferioară a corpului și inima.

Se recomandă ca viitoarea mamă să doarmă pe partea stângă pentru a îmbunătăți circulația sângelui și a nutrienților necesari dezvoltării copilului și circulația sângelui la inima mamei, la uter și rinichi.

Dacă ţi-a plăcut şi ai găsit informaţii utile, împarte-le şi prietenelor tale.

Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare