Laptele matern este cel mai bun aliment pentru sugari, oferind numeroase beneficii pentru bebeluş.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni.

NUTRICIA susţine această recomandare, precum şi continuarea alăptării în paralel cu introducerea altor alimente în dieta bebeluşului la recomandarea medicului.

Contactează experţii NUTRICIA:

Cum facem faţă problemelor gastrice şi abdominale?

Cum facem faţă problemelor gastrice şi abdominale?

Din cauza modificărilor hormonale ce se produc la nivelul întregului organism, în timpul sarcinii nu este ocolit nici aparatul gastro-intestinal. Ba dimpotrivă, acesta pare să aibă cele mai numeroase neplăceri, pe parcursul celor nouă luni de graviditate.

Arsurile la stomac, denumite şi indigestii acide sau reflux acid, se caracterizează printr-o senzaţie neplăcută care se extinde de la baza sternului până în partea de jos a esofagului. Principala cauză a apariţiei acestei afecţiuni este reprezentată de transformările fizice şi hormonale la care este supus corpul gravidei.

În timpul sarcinii, placenta produce hormonul progesteron care relaxează muşchii netezi ai uterului. Acest hormon este responsabil şi de destinderea sfincterului care separă esofagul de stomac, permiţând acidului gastric să urce în zona gâtului. Astfel apare acea senzaţie neplăcută de arsură pe esofag şi în stomac. Progesteronul este cel care încetineşte contracţiile esofagului şi ale intestinelor provocând o digestie leneşă. Mai târziu, în sarcină, fătul care creşte se înghesuie în cavitatea ta abdominală împingând acizii din stomac în esofag. Arsurile la stomac apar de obicei în a doua parte a sarcinii şi dispar abia după naşterea bebeluşului.

În afară de arsurile gastrice, poţi simţi, de multe ori, dureri abdominale. Unele dintre ele pot fi severe şi de aceea trebuie să ceri imediat părerea medicului ginecolog, însă, de cele mai multe ori, acestea pot fi uşoare şi se pot traduce în gaze, balonări sau constipaţie.

Meteorism (balonare)

Femeia însărcinată poate suferi de disconfort abdominal (dureri şi balonare), din cauza schimbărilor hormonale care influenţează digestia, încetinind-o, şi presiunii uterului în creştere asupra stomacului şi intestinelor.

Constipaţie

Constipaţia este o altă cauză obişnuită a disconfortului abdominal în timpul sarcinii din cauza schimbărilor hormonale care încetinesc mişcările alimentelor prin tractul digestiv şi presiunii pe care uterul o exercită asupa rectului.

Alte dureri de burtă

Ligamentul rotund este o structură de susţinere a uterului. Acesta se întinde în timpul sarcinii şi poate determina dureri abdominale, în zona pelviană sau inghinală. Poţi simţi o durere scurtă dacă îţi schimbi brusc poziţia sau după activitate fizică. Pot apărea dureri de tip întindere sau junghi la nivel pelvin ori inghinal sau crampe intense în laterala abdomenului. Dacă durerea persistă, chiar şi după o perioadă de odihnă, este neapărat necesar să te adresezi cât mai repede unui medic.

Cum reduci disconfortul?

Deşi nu există leac pentru a elimina complet arsurile gastrice, există câteva trucuri pentru a reduce disconfortul:

  • Evită alimentele şi băuturile care provoacă „suferinţă” sistemului gastrointestinal. Principalii suspecţi sunt băuturile carbogazoase, alcoolul, cafeaua, ciocolata, citricele şi sucurile de citrice, roşiile, muştarul, oţetul, semipreparatele din carne, produsele pe bază de mentă, alimentele picante sau foarte condimentate şi grăsimile.
  • Mănâncă puţin şi des. Mestecă bine fiecare îmbucătură şi nu mânca niciodată în grabă.
  • Nu bea cantităţi mari de lichide în timpul mesei pentru că stomacul ţi se va umfla şi nu va mai avea loc mâncarea. Cei doi litri de lichide recomandaţi consumă-i între mese.
  • Încearcă o gumă de mestecat după fiecare masă. Mestecatul gumei stimulează glandele salivare, iar saliva ajută la neutralizarea acizilor.
Întreabă experții NUTRICIA
Oricând ai nevoie de un sfat de încredere, ei sunt alături de tine.
Întreabă-i tot ce vrei să ştii legat de sarcină, nutriţie sau îngrijirea
bebeluşului tău.
Pune o întrebare